Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki
 

login:
has硂:
Nowy










Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten




Wywiad z Pascale Rubens
2005-12-08 17:42:29

Zapraszamy do lektury wywiadu z belgijsk膮 akordeonistk膮.


Pascale Rubens zawita艂a w tym roku do Polski, jako po艂owa duetu Musaraigne. Wyst膮pi艂a na XXVI Festiwalu Folkowym Europejskiej Unii Radiowej. Jako, 偶e jest to jedna z bardziej wyrazistych postaci na belgijskiej scenie muzyki folkowej, postanowi艂em zamieni膰 z ni膮 par臋 s艂贸w. Opowiada o swoich zespo艂ach, scenie w Belgii i pobycie w Polsce. Zapraszam do lektury (Taclem).

Taclem: Powiedz nam prosz臋 jak zacz臋艂a si臋 Twoja przygoda z gr膮 na akordeonie. Ile mia艂a艣 wtedy lat?

Pascale Rubens: Zacz臋艂am gra膰 na akordeonie diatonicznym, gdy mia艂am 19 lat. Wcze艣niej by艂am skrzypaczk膮 klasyczn膮, jednak gra na skrzypcach nigdy nie da艂a mi tyle rado艣ci I przyjemno艣ci, ile odczuwam gdy gram na akordeonie.
Przez te 10 lat dosta艂am kilka lekcji, ale ucz臋 si臋 przede wszystkim sama, cz臋sto dzi臋ki grze z innymi muzykami.

T: Jak dosz艂o do za艂o偶enia duetu Musaraigne, w kt贸rym gra z Tob膮 Hannes Pouseel?

PR: Zesp贸艂 Musaraigne powsta艂 w 1998 roku. Tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e w贸wczas Hannes i ja mieszkali艣my w tym samym akademiku, a nawet w tym samym pokoju. Pami臋tam, 偶e zapyta艂am Hannesa, czy zagra艂by ze mn膮, 偶eby艣my mogli us艂ysze膰 jak brzmi po艂膮czenie brzmie艅 wiolonczeli i akordeonu diatonicznego. Na pocz膮tku sami nie traktowali艣my takiego grania serio, bawi艂o nas to, no i czerpali艣my wielk膮 przyjemno艣膰 z grania.

T: Akordeon i wiolonczela - to niezbyt powszechny zestaw w muzyce folkowej. Do tego gracie g艂贸wnie wsp贸艂czesne kompozycje. Jak wi臋c nazywacie w艂asn膮 muzyke? Czy to wci膮偶 folk?

PR: Nigdy nie znale藕li艣my dobrego okre艣lenia dla naszej muzyki. Ja widz臋 to jako miks muzyki klasycznej i folku. Kompozycje, kt贸re pisze Hannes maj膮 wi臋cej klasycznych wp艂yw贸w, moje zwykle nawi膮zuj膮 , lub wywodz膮 si臋 z tradycyjnej francuskiej muzyki tanecznej.
Co prawda wi臋kszo艣膰 utwor贸w kt贸re gramy jest pisanych przeze mnie, ale to Hannes dodaje do nich ten drugi g艂os, kt贸ry jest rozpoznawalnym znakiem brzmienia Musaraigne. Przynajmniej ja tak to widz臋.

T: Czy mo偶esz powiedzie膰 nam co艣 wi臋cej na temt folku w Belgii? Czy ta muzyka jest u was popularna?

PR: Od jakich艣 5-6 lat folk prze偶ywa w Belgii spor膮 fal臋 zainteresowania, jest obecnie bardzo popularny. Jednak du偶a cz臋艣膰 tego, co si臋 gra, to nie nasza w艂asna muzyka tradycyjna, a wp艂ywy brzmie艅 z Francji, Hiszpanii czy Irlandii. Chodzi na przyk艂ad o tematy z Bretanii, czy Galicji. Mamy swoj膮 w艂asn膮 muzyk臋 – flamandzk膮 i walo艅sk膮 – ale nie cieszy si臋 ona zbytnim zainteresowaniem. W ci膮gu ostatnich lat bardzo modne sta艂y si臋 tzw. “folkbals”, kt贸re s膮 rodzajem popularnych imprez folkowych, organizowanych dla r贸偶nej publiczno艣ci I w r贸偶nych miejscach. W miasteczkach uniwersyteckich zaczynaj膮 one wypiera膰 zwyczajne studenckie imprezy. Na przyk艂ad w Gent odbywa si臋 “folkbal” w kt贸rym bierze udzia艂 ponad 500 student贸w.

T: Z tego, co wiem, wsp贸艂pracujesz r贸wnie偶 z innymi zespo艂ami. Czy mo偶esz nam co艣 o nich powiedzie膰?

PR: Aktualnie opr贸cz Musaraigne gram w zespo艂ach Griff i Naragonia. Pierwsza z tych grup, to sze艣cioosobowy sk艂ad z trzema dudziarzami, z kt贸rych jeden jeszcze 艣piewa. Do tego mamy sekcj臋 rytmiczn膮, kt贸r膮 tworz膮 gitarzysta z basist膮. Jestem jeszcze ja, na akordeonie. Z kolei Naragonia to kolejny duet, tym razem z Toonem Van Mierlo, jeszcze jednym muzykiem, kt贸ry gra na r贸偶nych dudach, saksofonach, oboju, klarnecie, a nawet akordeonie diatonicznym. Muzyka mo偶e si臋 nieco kojarzy膰 z tym, co gramy w Musaraigne, ale Naragonia jest raczej nastawiona na granie do ta艅ca. Gramy na “folkbals” zar贸wno w Belgii, jak i poza ni膮. Naragonia to r贸wnie偶 cz臋艣膰 mojego 偶ycia, w maju 2006 roku Toon zostanie moim m臋偶em. Obie grupy nagra艂y p艂yty i powinny one by膰 nied艂ugo dost臋pne.

T: Jak podoba艂o Ci si臋 w Polsce? Uda艂o Ci si臋 zobaczy膰 co艣 interesuj膮cego podczas tej wizyty?

PR: Nie widzia艂am w Gda艅sku zbyt wiele i czuj臋, 偶e wiele straci艂am. Jednak Toon i ja planujemy sp臋dzi膰 w Polsce wakacje na rowerach.

T: Co my艣lisz o tegorocznej edycji Festiwalu EBU? Czy us艂ysza艂a艣 jakie艣 wyj膮tkowo interesuj膮ce zespo艂y?

PR: Uwielbiam takie festiwale, kt贸re s膮 spotkaniem muzyk贸w z ca艂ego 艣wiata. By艂o bardzo du偶o zespo艂贸w, nie wszystkie da艂am rad臋 zobaczy膰. Przywioz艂am jednak ze sob膮 sporo fantastycznej muzyki. Wielkie wra偶enie zrobi艂a na mnie Joanna S艂owi艅ska I grupa San Nin Trio. Mi艂o by艂o zn贸w us艂ysze膰 zesp贸艂 Oni Wytars. Ich koncert sprzed o艣miu laty z St-Chartier we Francji, to dla mnie niezapomniane wra偶enie. Podoba艂 mi si臋 tak偶e miks, jaki zaproponowali Trebunie Tutki. Nie przepadam za takimi po艂膮czeniami mi臋dzy stylami, ale ten mi si臋 podoba艂, bo mia艂 w sobie sporo element贸w zabawy.

T: Dzi臋kuj臋 za to, 偶e zechcia艂a艣 po艣wi臋ci膰 nam par臋 chwil.

PR: Dzi臋kuj臋 za wywiad i chcia艂abym przy okazji podzi臋kowa膰 r贸wnie偶 organizatorom Festiwalu EBU w Gda艅sku.