Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki
 

login:
has│o:
Nowy










Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten




Wywiad: An├║na


Wywiad z Michaelem McGlynn'em - założycielem Anúny.

Pytanie: Kiedy ty zaczyna┼ée┼Ť studiowa─ç muzyk─Ö ? Jaki wp┼éyw mia┼éa twoja rodzina na muzyczn─ů karier─Ö ?
Odpowied┼║: Zaczyna┼éem w wieku czterech lat z mym bli┼║niaczym bratem, Johnem, p├│┼║niej do┼é─ůczy┼é do nas m┼éodszy brat Tom, kt├│ry w┼éa┼Ťnie opu┼Ťci┼é "Riverdance". ┼Üpiewali┼Ťmy, podczas gdy nasza matka gra┼éa na fortepianie - w naszej rodzinie nie by┼éo ┼╝adnych geniuszy, i w rzeczywisto┼Ťci ┼╝aden z nas nie odebra┼é klasycznego wychowania muzycznego. Moja rodzina nie wywiera┼éa wp┼éywu na moj─ů karier─Ö, czuli┼Ťmy, ┼╝e najwa┼╝niejsze jest pokazanie ludziom wielu rzeczy, aby mogli si─Ö nimi cieszy─ç, rado┼Ť─ç uczestniczenia w tym jest bardzo wa┼╝na.

P: Gdzie dorasta┼ée┼Ť ? Czy to w jakikolwiek spos├│b wp┼éyn─Ö┼éo na tw├│j wyb├│r kariery muzyka ?
O: Dorastali┼Ťmy w kilku miejscach w Irlandii: w Dublinie, w Donegal, Waterford i Galway - da┼éo nam to spor─ů wiedz─Ö o ┼╝yciu w dzisiejszej Irlandii. Muzyka nie by┼éa pierwszym wyborem, jakiego dokona┼éem.

P: Wi─Öc jaki muzyczny trening przeszed┼ée┼Ť ?
O: Mam wykszta┼écenie muzyczne i w j─Özyku angielskim. Jestem ┼Ťredniej klasy pianist─ů, lepszym ┼Ťpiewakiem - John doszed┼é do stopnia 5 w fortepianie, odkrywa na tym instrumencie swe w┼éasne muzyczne ┼Ťcie┼╝ki - jego nowa p┼éyta "Song for a Fallen Angel" jest ju┼╝ w sprzeda┼╝y. Jest te┼╝ dyplomowanym architektem.

P: Gdzie studiowa┼ée┼Ť i co ciekawego si─Ö tam dzia┼éo ?
O: Studiowa┼éem na University College w Dublinie, p├│┼║niej w Trinity College, te┼╝ w Dublinie - ┼Ťpiewa┼éem z p├│┼é-zawodowym ch├│rem studenckim RTE Chamber Choir. Monic─Ö Donlon spotka┼éem w 1985 w college'u, a Miriam Blennerhassett 1987 w w UCD Chamber Choir. Obie s─ů jeszcze ze mn─ů jako za┼éo┼╝ycielki i cz┼éonkinie An├║ny.

P: Co sprawi┼éo ┼╝e postanowi┼ée┼Ť za┼éo┼╝y─ç An├║n─Ö ? Czy to pierwsza za┼éo┼╝ona przez ciebie grupa ?
O: Prowadzi┼éem ch├│ry w collage'u i wtedy powsta┼éa An├║na. Zaczynali┼Ťmy jako An Uaithne, ┼Ťpiewali┼Ťmy renesansow─ů i wsp├│┼éczesn─ů muzyk─Ö - jakkolwiek zauwa┼╝y┼éem, ┼╝e audytorium reaguje najlepiej na moj─ů muzyk─Ö, do dzi┼Ť wykonujemy g┼éownie moje w┼éasne kompozycje. John do┼é─ůczy┼é do nas w 1990 roku, jego doj┼Ťcie zmieni┼éo ch├│r do┼Ť─ç znacznie, poniewa┼╝ by┼é on dot─ůd muzykiem rockowym. Jego obecno┼Ť─ç pozwala┼éa nam bada─ç inne sposoby przedstawienie muzyki, kt├│ra zwykle usypia┼éaby ludzi.

P: Jak przebiega┼é wyb├│r cz┼éonk├│w An├║ny ? Jakie kwalifikacje musieli posiada─ç ? Ty ich znalaz┼ée┼Ť, czy sami do Ciebie przyszli ?
O: Ludzie przychodz─ů cz─Östo do grupy przypadkiem - wszystko, czego potrzebuj─ů, to dobry trening i to r├│┼╝nego rodzaju - kilku przysz┼éo z niewprawionymi g┼éosami i kiepsk─ů znajomo┼Ťci─ů nut - inni s─ů doskona┼éymi ┼Ťpiewakami, ale nie mog─ů si─Ö zdoby─ç na wyst─Öpowanie. Porz─ůdkujemy ich, ulepszamy postaw─Ö i wystawiamy przed mi─Ödzynarodow─ů publiczno┼Ť─ç - zwykle pomagamy i radzimy jak powinni pracowa─ç nad swoj─ů technika wydobywania g┼éosu. Nie potrzebujesz ┼╝adnych konkretnych kwalifikacji w tej grupie - w┼éa┼Ťciwie tylko wzgl─Ödnie ma┼ée ego : )

P: Jak An├║na zosta┼éa wpl─ůtana do "Riverdance" ? Jak d┼éugi by┼é tam jej pobyt ? Co sprawi┼éo, ze ostatecznie porzuci┼éa "Riverdance" ?
O: An├║na ┼Ťpiewa┼éa w "Riverdance" od jego powstania na Eurowizji do wrze┼Ťnia 1996 roku. Bill Whelan i Moya Doherty zaprosili nas - przychodzili i obserwowali nasze przedstawienia i m├│j styl muzyczny. Wtedy w ca┼éo┼Ťci przyst─ůpili┼Ťmy do "Riverdance" [┼Ťwiece - d┼éugie suknie z trenami - ┼╝adnego przewodnika - czysty kobiecy wokal prowadz─ůcy - emocjonalne d┼║wi─Öki ch├│ru - ruch], i to by┼éa wielka przygoda, a my byli┼Ťmy jej cz─Ö┼Ťci─ů. Moya zawsze traktowa┼éa nas bardzo dobrze, i uznawa┼éa ┼╝e "Riverdance" ma d┼éug wobec An├║ny.
Wyci─ůgn─ů┼éem An├║n─Ö z "Riverdance" poniewa┼╝ wszyscy musimy pod─ů┼╝a─ç swymi ┼╝yciowymi drogami - moja nie prowadzi┼éa do show. "Riverdance" stawa┼éo si─Ö coraz bardziej komercyjnym przedsi─Öwzi─Öciem, stawa┼éo si─Ö te┼╝ znacznie mniej interesuj─ůce i wyzywaj─ůce ni┼╝ to, co robili┼Ťmy dla siebie. Jestem zadowolony z jako┼Ťci z naszych wyst─Öp├│w, jak i nagra┼ä w show, nawet najnowsze wydawnictwo [Lato 2000] "Riverdance on Broadway" u┼╝ywa trzech utwor├│w w kt├│rych wyst─Öpuje An├║na, z drugiego albumu "Riverdance".
To by┼éo bardzo trudn─ů rzecz─ů - odnowi─ç ch├│r w 1996 roku - ale my przeszli┼Ťmy w┼éasne oczekiwania, szczeg├│lnie na "Behind The Close Eye" i na najnowszym albumie.

P: "Behind the Closed Eye" jest jakby obok wszystkich innych album├│w An├║ny, gdy┼╝ towarzyszy wam Ulster Orchestra. Jak to si─Ö sta┼éo, ┼╝e An├║na u Ulster Orchestra wsp├│lnie nagrali p┼éyt─Ö? Czy mia┼ée┼Ť jakie┼Ť do┼Ťwiadczenie w pisaniu muzyki na orkiestr─Ö ? Jak du┼╝e to by┼éo wyzwanie ?
O: Zazwyczaj jestem przedstawiany jako kierownik An├║ny, ale rzeczywi┼Ťcie jestem zawodowym kompozytorem; aran┼╝owa┼éem ostatnio partie smyczkowe na nowym albumie Johna. Album "Behind The Closed Eye" by┼é dla mnie szans─ů - i jest to pi─Ökny album. By┼éo dla mnie honorem pracowa─ç z tak doskona┼é─ů orkiestr─ů - jak dobrze p├│jdzie b─Ödziemy wsp├│┼épracowa─ç z Gothenburg Symphony Orchestra w styczniu 2001 roku w Szwecji. Wyst─Öpowali┼Ťmy ostatnio na bardzo presti┼╝owym Celtic Connections Festival w Glasgow z Orchestra of Scottish Opera .

P: "August", to nawiedzona piosenka z pi─Öknymi harmoniami wokalnymi. Dlaczego wybra┼ée┼Ť j─ů jako otwieraj─ůc─ů album "Behind the Closed Eye" ?
O: Francis Ledwidge, poeta kt├│ry napisa┼é ten tekst, umar┼é bardzo m┼éodo, wszystkie jego poematy, podobnie jak ten opowiadaj─ů o ┼╝yciu podobnym da tego, jakie prowadzili┼Ťmy w Irlandii gdy by┼éem m┼éody - naturalne obrazy i pi─Ökni irlandzkie obrazy marynistyczne, krajobraz i niebo nawiedza┼éy go w ten sam spos├│b co mnie. Utw├│r August opisuje pi─Ökno miesi─ůca, por├│wnuj─ůc go do kobiety. Takie bogactwo d┼║wi─Öku jest do┼Ť─ç niezwyk┼ée dla An├║ny, ale te┼╝ bardzo zmys┼éowe na tym utworze - jeden z naszych ulubionych utwor├│w koncertowych.

P: "From Nowhere to Nowhere" to utw├│r instrumentalny. Dlaczego w┼é─ůcza┼ée┼Ť do programu utw├│r bez ch├│ru?
O: To proste - po prostu mam ca┼ékowit─ů kontrol─Ö nad tym co idzie na jakikolwiek album, i jak┼╝e akurat up┼éywa┼éo 150 lat od ko┼äca wielkiego irlandzkiego G┼éodu, czu┼éem ┼╝e to by┼éo stosowne w┼é─ůczenie do programu p┼éyty utworu kt├│ry by┼éby ho┼édem. C├│┼╝ lepszego mog┼éem skomponowa─ç by opisa─ç spustoszenie dokonane w tym strasznym okresie, ni┼╝ pojedynczy, smutny i pe┼ény wyrazu utw├│r instrumentalny.

P: "Gathering Mushrooms" jest jedyn─ů pie┼Ťni─ů tradycyjn─ů na "Behind the Closed Eye". Czy An├║na b─Ödzie kontunuowa┼éa ch├│ralne aran┼╝acje tradycyjnej muzyki irlandzkiej w przysz┼éo┼Ťci ?
O: "Behind the Closed Eye" to bardzo religijny i smutny album -popchn─ů┼é muzyk─Ö An├║ny na inn─ů drog─Ö - jakkolwiek g┼é├│wnym celem by┼éo dla mnie badanie pe┼éni moich zdolno┼Ťci kompozytorskich, a nie oddalanie si─Ö od muzyki kt├│r─ů kocham. Nowy album An├║ny cechuje du┼╝o tradycyjnych aran┼╝acji, jest bardziej podobny do pierwszych album├│w ni┼╝ do "Behind the Closed Eye". Jednak "Behind the Closed Eye" jest wci─ů┼╝ moim ulubionym albumem.

P: Aran┼╝acje orkiestrowe na "Behind the Closed Eye" s─ů bardzo skomplikowane. Czy ich u┼éozenie zaj─Ö┼éo ci wi─Öcej czasu, ni┼╝ zwykle zajmuje ci pisanie dla ch├│ru?
O: Nie - pisanie dla orkiestry jest du┼╝o ┼éatwiejsze ni┼╝ dla ch├│ru - zawodowi muzycy wykonaj─ů wszystko - An├║na jest ograniczona technicznie w tym, co mo┼╝e robi─ç, cho─ç to co nam wychodzi i tak bywa pi─Ökne.

P: Anúna została nominowana do nagrody Classical Brits. Jaka była twoja reakcja?
O: Przemys┼é zwi─ůzany z muzyk─ů klasyczn─ů na ┼Ťwiecie strasznie kuleje - by─ç mo┼╝e to jest w┼éa┼Ťnie dobra droga - Brits to w zamierzeniu nagroda dla najlepiej sprzedaj─ůcego si─Ö artyty roku - na nasze nieszcz─Ö┼Ťcie, w├│wczas gdy byli┼Ťmy nominowani nie mieli┼Ťmy ┼╝adnego kontraktu p┼éytowego, jednak zwa┼╝ywszy du┼╝─ů konkurencj─Ö, by┼éo to dla nas ogromnym wyr├│┼╝nieniem.

P: Anúna dwukrotnie pojawiła się na albumach The Chieftains - The Long Black Veil i Tears of Stone . Jak do tego doszło?
O: Paddy Moloney rozpozna┼é widocznie kulturaln─ů warto┼Ť─ç, jak─ů ma nasza grupa. The Chieftains zawsze ┼é─ůcz─ů pra─çe z dobr─ů zabaw─ů - to prawdziwi mistrzowie sztuki!

P: An├║na jest zespo┼éem bardzo entuzjastycznie podchodz─ůcym do fan├│w, dzia┼éaj─ů dwie listy dyskusyjne i chat-room, gdzie fani i cz┼éonkowie zespo┼éu mog─ů porozmawia─ç. Sk─ůd ten pomys┼é i jak dosz┼éo do jego realizacji?
O: An├║na by┼éa jedn─ů z pierwszych grup w internecie - nasz adres to: http://www.anuna.ie - jest bardzo prosty. Mo┼╝emy kontaktowa─ç si─Ö z przyjaci├│┼émi na ca┼éym ┼Ťwiecie.; Chat-room jest stale czynny. Pionierskie na tym polu okaza┼éy si─Ö dzia┼éania Fan Clubu za┼éo┼╝onego przez Marguerite Smith - niegdy┼Ť z; USA, obecnie z Irlandii - by┼éa ona r├│wnie┼╝ surowym i dok┼éadnym krytykiem naszych wyst─Öp├│w!

Stephanie Giamundo, tłum. Taclem
Wywiad ukazał się w magazynie "Celtic Cafe"


Powi▒zane artykuly
    Wykonawca: An├║na