Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki
 

login:
has│o:
Nowy










Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten




Wywiad: Tri Yann


Zesp├│┼é Tri Yann (Trzech Jan├│w) jest jednym z najpopularniejszych zespo┼é├│w w Bretanii. Wszystkich kt├│rzy dot─ůd si─Ö z nim nie zetkn─Öli zach─Öcam do si─Ögni─Öcia po ich nagrania. Zapraszam te┼╝ do przeczytania wywiadu z jednym z tw├│rc├│w zespo┼éu, przed Pa┼ästwem Jean Chocun.

Pytanie : Kiedy zrozumia┼ée┼Ť ┼╝e bycie Breto┼äczykiem to co┼Ť innego, ni┼╝ bycie Francuzem, i jak to na ciebie wp┼éyn─Ö┼éo? Czy kto┼Ť w zespole u┼╝ywa rodzimego breto┼äskiego j─Özyka?

Jean : Nigdy nie czuli┼Ťmy si─Ö r├│┼╝ni od innych ludzi, jednak kiedy zdecydowali┼Ťmy si─Ö gra─ç nasz─ů muzyk─Ö, naturalne by┼éo odnalezienie naszych korzeni.

P: A jak ty odkry┼ée┼Ť t─ů muzyk─Ö? Kto by┼éy twoim najwi─Ökszym inspiratorem?

J: Muzyka sta┼éa si─Ö dla mnie wa┼╝na oko┼éo 12 - 13 roku ┼╝ycia. Rock'n'roll, twist, The Beatles, The Rolling Stones, Bob Dylan i ca┼ée to pokolenie ┼Ťpiewak├│w i muzyk├│w. Moj─ů pierwsz─ů (elektryczn─ů) gitar─Ö zrobi┼é m├│j dziadek. I co to by┼éa za gitara !

P: Kiedy ty spotyka┼ée┼Ť pozosta┼éych dw├│ch Jean'├│w i jak dosz┼éo do powstania oryginalnego tria?

J: Mia┼éem 15 lat, gdy pierwszy raz spotka┼éem Jean Paula Corbineau. Jean Paul spotyka┼é Jean Louisa Jossic w amatorskim teatrze. Grali┼Ťmy tam pomi─Ödzy aktami. Stawa┼éo si─Ö dla nas oczywistym ┼╝e mieli┼Ťmy robi─ç razem wielkie rzeczy... jak amatorzy rzecz jasna !

P: Jak wygl─ůda zbieranie przez ciebie materia┼é├│w? Czy to trudne? Pracujecie g┼é├│wnie nad ustnymi przekazami tradycyjnymi, r─Ökopisami, czy mieszacie oba te ┼║r├│d┼éa?

J: Nie mamy ┼╝adnej metody. Czasami korzystamy z ustnej tradycji, cho─ç cz─Östo powstaje w├│wczas nowa piosenka. Komponujemy du┼╝o muzyki, piszemy s┼éowa, zawsze jednak nawi─ůzuj─ů do tradycji.

P: Jak silnie wasza grupa jest zaanga┼╝owana w breto┼äski ruch separatystyczny i jak to wygl─ůda┼éo na przestrzeni lat? Czy jest jaka┼Ť oficjalna organizacja, w kt├│rej pracy chcia┼éby┼Ť uczestniczy─ç ?

J: Nasze zaanga┼╝owanie jest g┼é├│wnie na poziomie kulturalnym, ale na sw├│j spos├│b to r├│wnie┼╝ jest polityka. Kiedy ┼Ťpiewamy w Bretanii, kiedy m├│wimy o Bretanii, ┼╝─ůdamy swego prawa do odmienno┼Ťci. Jeste┼Ťmy breto┼äczykami, lecz mieszkamy w wi─Ökszym kraju, kt├│ry nazywa si─Ö Francja. Jednak bardzo wa┼╝na jest walka przeciw standaryzacji.

P: Czy czuli┼Ťcie si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů ruchu breto┼äskiego (wraz z Alanem Stivellem i innymi) w latach siedemdziesi─ůtych i p├│┼║niej, czy stanowili┼Ťcie odr─Öbn─ů ca┼éo┼Ť─ç?

J: Pewnie. Ludzie tacy jak Gilles Servat, Alan Stivell, Dan ar Braz i wielu innych muzyk├│w s─ů cz─Ö┼Ťci─ů tego samego ruchu w Bretanii.

P: Na pierwszych kilku płytach ("Les Prisons De Nantes", "Dix Ans Dix Filles") znaleźć można było wpływy takich zespołów jak Dubliners albo Clancy Brothers, czemu akurat zespoły z kręgu "non-Irish-speaking"?

J: C├│┼╝, by┼éa te┼╝ muzyka pochodz─ůca z Quebecu. Nie zapominaj ┼╝e i my mieszkamy w tej cz─Ö┼Ťci Bretanii, w kt├│rej nie m├│wi si─Ö po breto┼äsku.

P: Od płyty "Suite Gallaise" do brzmienia zespołu zaczęło przedostawać się coraz więcej dźwięków folk-rockowych. Jak i dlaczego tak się stało?

J: To by┼éo bardzo naturalne. Im wi─Öcej grali┼Ťmy, tym wi─Öcej wypatrywali┼Ťmy nowych wp┼éyw├│w.

P: Jak by┼éo ze ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů tego co dzia┼éo si─Ö na muzycznej scenie w Anglii (Fairport Convention, Pentangle, Steeleye Span), Irlandii (Clannad, Planxty), Walii (Ar Kloc) i we Francji (Malicorne i inni) w latach siedemdziesi─ůtych i osiemdziesi─ůtych?

J: S┼éuchali┼Ťmy ich z zainteresowaniem, ale zawsze chcieli┼Ťmy robi─ç co┼Ť innego. Wiedzieli┼Ťmy ┼╝e Tri Yann mia┼é specyficzne brzmienie - g┼éosy i ┼Ťredniowieczne instrumenty przemieszane z folk-rockowym sk┼éadem.

P: Na kolejnych dwu albumach , "La Decouverte ou L'Ignorance", a zw┼éaszcza na "Urba", ┼Ťredniowieczna i renesansowa muzyka odgrywa w Tri Yann znaczn─ů rol─Ö. By┼éa to ┼Ťwiadoma decyzja, czy dosz┼éo do tego rozwoju przypadkiem?

J: By┼éo to zamierzone. W takiej muzyce (tak┼╝e klasycznej i barokowej) wa┼╝ne miejsce zajmuj─ů g┼éosy. Do "La Decouverte Ou L'Ignorance" grupa by┼éa akustyczna, bez elektrycznych gitar czy perkusji.

P: Zesp├│┼é rozwin─ů┼é ciekawe harmonie wokalne, niepodobne do jakichkolwiek innych. Jak to si─Ö sta┼éo?

J: Ka┼╝dy z nas w zespole jest zaanga┼╝owany do granic swych w┼éasnych mo┼╝liwo┼Ťci i to zaanga┼╝owanie odpowiada za taki stan rzeczy. Na koniec wszystko jest dzielone, jak w socjalistycznej wsp├│lnocie !

P: Album "Anniverscene", nagrany na żywo, zawierał niemal wszystko - od dyskoteki do afrykańskich zakręconych rytmów i gaelickiej wersji "Si Mort Mors", ale zespół zdawał się być wówczas na rozdrożu. Co było dalej?

J: Czasami zdarzaj─ů si─Ö nam pomy┼éki. D┼║wi─Ök syntetycznych b─Öbn├│w na "Anniverscene" jest obecnie przestarza┼éy, ale by┼éo to rejestrowane na ┼╝ywo i nasz perkusista Gerard (Goron) cieszy┼é si─Ö w├│wczas z tego ┼╝e mo┼╝e bawi─ç si─Ö swoimi nowymi maszynami.

P: U┼╝ywanie dawnych instrument├│w sta┼éo si─Ö teraz bardzo popularne, pewnie elementy produkcji s─ů poprawiaj─ů brzmienie podczas nagrywania. Jak widzisz r├│┼╝nic─Ö w poziomach, pomi─Ödzy akustycznymi i elektrycznymi instrumentami, czy my┼Ťlisz ┼╝e te ostatnie brzmi─ů realistycznie?

J: Mamy nasze w┼éasne studio w Savenay ko┼éo Nantes. Teraz na przyk┼éad moi przyjaciele s─ů w studiu i przygotowuj─ů nasz nast─Öpny album - "Le Pelegrin", kt├│re b─Ödzie wydany w pa┼║dzierniku lub listopadzie 2000. Kiedy mnie potrzebuj─ů, dzwoni─ů po mnie i w pi─Öc minut jestem z nimi, by ┼Ťpiewa─ç lub gra─ç.

P: Jest co┼Ť, co chcia┼éby┼Ť powiedzie┼║ o nowym albumie?

J: Nie - jest za wcze┼Ťnie by o nim m├│wi─ç. Ale czuj─Ö ┼╝e to b─Ödzie dobry album!

P: Tri Yann nie jest jeszcze tak dobrze znany poza Francj─ů, jak na to zas┼éuguje. Co chcia┼éby┼Ť powiedzie─ç tym, kt├│rzy w┼éa┼Ťnie odkryli wasz─ů muzyk─Ö?

J: S┼éuchajcie naszych album├│w od "La Decouverte Ou L'Ignorance" w prz├│d. Pierwsze nagrania troch─Ö si─Ö zestarza┼éy, ale s─ů one dobrym przypomnieniem tego jak wtedy grali┼Ťmy. Je┼Ťli to mo┼╝liwe, przyjd┼║cie i zobaczcie nas na scenie. Jestem pewny, ┼╝e zechcecie wr├│ci─ç przy nast─Öpnej okazji i to z wieloma przyjaci├│┼émi!

Tri Yann : Jean Chocun (g┼éos /mandolina / gitara / mandoloncelle / dulcimer), Jean Paul Corbineau (g┼éos prowadz─ůcy / gitara akustyczna), Jean Louis Jossic (g┼éos prowadz─ůcy / flety / psalterion / crumhorne / bombardy), Gerard Goron (g┼éos / b─Öbny / mandoloncelle), Fred Bourgeois (g┼éos / instrumenty klawiszowe), Konan Mevel (g┼éos / flety / dudy), Christophe Peloil (g┼éos / gitara basowa /flety/ skrzypce) Jean Luc Chavalier (elektryczne & akustyczne gitary)

Christina Roden, tłum. Taclem
Wywiad ukazal si─Ö na stronie "RootsWorld"